Livsfokus.blogg.se

Mitt nya liv med gastric bypass.

Andra sidan.

Publicerad 2022-01-07 10:15:10 i Allmänt,

Nu är vi på andra sidan och vi går mot ljusare tider. Jag är full av tillförsikt inför 2022. Det finns säkert dom som ifrågasätter det med tanke på hur det ser ut runt oss just nu, med stigande siffror i hela landet gällande omikronvarianten av Covid-19. 
 
Om jag har lärt mig något så är det att jag inte kan påverka vad livet kastar på mig, men jag kan påverka hur jag förvaltar min reaktion på det. Det är en förlösande insikt och gör livet lite härligare att leva.
 
Mitt 2021 var för det mesta väldigt bra Det finns saker och problem i relationer som jag gärna klarat mig utan. Men det positiva som skedde överbryggade allt negativt med råge! På plus-sidan fanns att jag blev farmor, jag bytte arbete och fick mycket bättre arbetstider.  Det ledde till livskvalité på en högre nivå. Jag har tränat en hel del och jag kunde åka till två olika länder för vila och rekreation. Dessutom har jag verkligen sett vilka som är äkta vänner och som finns i vått och torrt.
 
Jag använder mig inte av nyårslöften. För det mesta så leder det till misslyckande och den känslan behöver vi inte, enligt mig, ge oss själva. Det finns så många tillfällen då den känslan infinner sig utan att jag ska bana väg för det själv. Men något jag inleder året med är en utmaning för att se hur billigt jag kan leva. Jag har en tendens att kanske unna mig lite för mycket av livets goda och nu ska det alltså stramas åt. Jag har redan efter jul börjat med detta och det har då gällt framförallt mat. Hur billigt kan man handla? Det finns ofta mat med kort datum som är billigare i inköp. Jag gör matlådor på en gång och fryser in. Det underlättar dels min vardag då jag inte behöver fundera över att laga mat eller vad jag ska äta. Dels behöver jag inte gå till affären för att handla. (Det är så lätt att man köper varor man inte har planerat att handla).Det är bara att plocka ut ur frysen. 
 
Jag inledde mitt 2022 med att ett positivt testsvar på Sars. Omikronvarianten var den som fick mig på fall, jag har ända fram till nu klarat mig från Covid. Men nu var det alltså dags. Det har gjort att jag har fått skjuta upp tredje vaccinationen till slutet av januari, istället för denna veckan som jag först hade bokat in. 
 
 
Sol och värme i 14 dagar var helt fantastiskt!
 
 
 
Återupplevde barndomens julmat på annandagen med lutfisk och vit sås, med kokt potatis och gröna ärtor. Galet gott!
 
På Nyårsafton var det dags att ta för mig av en julklapp. Mums!
 
 
Linssoppa med stekpannebröd. Billigt och vansinnigt gott!
 
Svinnsmart: Fläskkotlettsida med kort datum som jag tillagade i lergryta tillsammans med morötter, gul coh röd lök och kryddor. Blev många matlådor!
 
Lyxade till en tråkig dag med en minisemla.
 
Nytt år, nya mål. Eller vad är det alla säger?
 
 
Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

Efter ett liv med kamp mot vikten sedan 11 års ålder tog jag till sist steget och gjorde en gastric bypass. Ett liv med bantande, dieter, detox, ätfönster med mycket mer så var det lika bra att inse att det enda som hände var att vågen pekade uppåt. Har flera gånger tappat både 30 och 40 kg, men med slutresultatet att det inte håller över tid. Beslutet är ett av de bästa jag har gjort! Opererades den 12/12-19. Nu har den riktiga och hållbara kampen börjat!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela